ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ (05-11-99)

Κρυπτο-πουριτανισμός

Μα, το ίδιο ακριβώς σενάριο γράφει κάθε φορά η Μαρία Γεωργιάδου, σύζυγος Τζώρτζογλου. Ηρωας πάντα ένας φτωχός πλην τίμιος νέος, που ερωτεύεται μια κυρία παντρεμένη με πλούσιο και καλοβολεμένη, η οποία εγκαταλείπει τα πάντα για τα όμορφα μάτια του νεαρού. Στην προηγούμενη εκδοχή αυτής της κοινότοπης ιστορίας, που την είδαμε ήδη από τον ΑΝΤ-1, ο ήρωας ήταν ένας φτωχός, πλην τίμιος τενίστας, τον οποίο φυσικά «έπαιζε» ο Τζώρτζογλου, για τα μάτια του οποίου εγκατέλειψε τον ζάπλουτο σύζυγό της η Ελένη Κούρκουλα. Στην εκδοχή που προβάλλεται από χθες στο Mega με τίτλο «Στη φωτιά του πολέμου» ο ήρωας είναι ένας φτωχός, κυνηγημένος πλην τίμιος Σέρβος, τον οποίο φυσικά «παίζει» ο Τζώρτζογλου και για τα όμορφα μάτια του εγκαταλείπει τον πλούσιο σύζυγο η Μιμή Ντενίση. Η στήλη περιμένει με αγωνία ποιον θα υποδυθεί στην επόμενη εκδοχή του ίδιου σεναρίου ο κ. Τζώρτζογλου και ποια ηθοποιός θα εγκαταλείψει τον πλούσιο σύζυγο για χάρη του. Να τι σου κάνει το ασπρόμαυρο ελληνικό σινεμά, όπου άφησαν εποχή οι τότε ζεν πρεμιέ -Νίκος Κούρκουλος για παράδειγμα- σε παρόμοιους ρόλους. Μετά τη Λάρισα και το Αργος, αν θυμάμαι καλά και το Αργοστόλι της Κεφαλλονιάς, σειρά έχουν οι κυρίες της Καρδίτσας και οι ερωτικές τους συμπεριφορές στα δελτία ειδήσεων. Α! Είναι μεγάλο το ενδιαφέρον των αθηναϊκών καναλιών για την ελληνική περιφέρεια. Αλήθεια, έχει κανένα νόημα να πούμε για μία ακόμη φορά πως διόλου δεν μας ενδιαφέρει πώς κάνουν κουμάντο στις προσωπικές και συζυγικές τους σχέσεις οποιαδήποτε ζευγάρια σε οποιοδήποτε μέρος της χώρας; Οτι φαινόμενα, σαν κι αυτά, ακόμη κι αν είναι πραγματικά και όχι υπερβολές διεστραμμένων συνειδήσεων βλέπουν το φως της δημοσιότητας ακριβώς επειδή αφορούν κλειστές κοινότητες μικρών τόπων, όπου οι άνθρωποι δύσκολα προστατεύουν την ιδιωτική τους ζωή και ακόμη περισσότερο δεν γνωρίζουν τον τρόπο να το κάνουν απέναντι στην αγριότητα των μέσων ενημέρωσης. Προσφέρουν έτσι τις αδυναμίες και τα πικρά τους αδιέξοδα σε πιπεράτη συσκευασία για να τα απολαύσει ως διασκεδαστικό χάπενιγκ το φιλοθεάμον κοινό, κυρίως της πρωτεύουσας που βρίσκει πιο χαριτωμένες τις ερωτικές ακρότητες όταν συμβαίνουν σε τόπους, που, όπως και να το κάνουμε, δεν θεωρεί πως είναι και τόσο προχωρημένοι. Εκεί, άλλωστε βρίσκεται και το νόστιμο ζουμί σε αυτές τις περιπτώσεις. Το «περιβάλλον» είναι που κάνει τη διαφορά και όχι το ίδιο το γεγονός και αυτό ακριβώς αποδεικνύει και τον κρυπτο-πουριτανισμό τέτοιων «ρεπορτάζ». Γιατί το «περιβάλλον» θέτει τους κανόνες και πρέπει να υπάρχουν κανόνες για να ισχύει και η παράβαση, η εκτροπή. Η περιφέρεια για παράδειγμα, οι «ευυπόληπτες οικογένειες» της περιφέρειας, οι «ευυπόληπτες νοικοκυρές» της και ακόμη οι «ξένοι» που εισβάλλουν και φέρνουν την ανατροπή στα χρηστά ήθη των ντόπιων, όλα είναι ισχυροί συμβολισμοί μιας ακραία συντηρητικής «παράδοσης», η οποία αναπαλαιώνεται ιδανικά από τα δελτία ειδήσεων για τις ανάγκες της γαστριμαργικής «ενημέρωσης».

Γράφει η ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ